Bas Kuijlenburg

Bas Kuijlenburg

De bas-bariton Bas Kuijlenburg (1962) studeerde sociale wetenschappen, schoolmuziek en uiteindelijk solozang aan het Utrechts Conservatorium.

Na zijn examen in 1992 vervolgde hij zijn lessen onder meer bij de Nederlandse bas Pieter van den Berg.

Bij concert- en oratoriumkoren is Bas een graag gehoorde solist. Hij soleerde vele malen in Bachs cantates en passionen, zowel in de basaria’s als in de Christuspartijen. Andere veel uitgevoerde werken zijn Mendelssohn’s “Elias”, “Ein Deutsches Requiem” van Brahms en Carl Orff’s “ Carmina Burana”.
Recente hoogtepunten waren het aangrijpende “The Wounddresser” van John Adams met het UMA Kamerorkest en Mussorgsky’s ‘Liederen en dansen van de dood’ in Kees Olthuis’ bewerking voor het Amstel Strijkers Ensemble. Met de bekende pianist Jeroen van Veen verzorgt Bas regelmatig liederenprogramma’s, uiteenlopend van Schubert’s ‘Winterreise' tot de prachtige cyclus “Tussen Bomen” van Robert Heppener.

Naast concertante optredens hebben muziektheater en opera vanaf het begin van zijn loopbaan een niet weg te denken aandeel in zijn werk. Bas speelde in voorstellingen van Buffo Operamakers en in het internationale 'YO!' festival. Bij De Nederlandse Opera treedt hij regelmatig op in kleinere ensemble partijen, zoals in de succesvolle opera "Tea" van Tan Dun in de regie van Pierre Audi in voorstellingen in Tokio en Amsterdam. Ook verscheen hij in Die Soldaten van Berndt Alois Zimmermann en in Verdi's Don Carlos, waar hij een van de "Depututati Fiammingi" vertolkte. Andere operarollen waren o.a. Agamemnon in "Iphigenie en Aulide" (Gluck), Pietro in "la Muette de Portci" (Auber), Raimbaud in "Le Comte Ory" (Rossini), Silvio in "I Pagliacci" (Leoncavallo) en Giacomo en Verdi’s “Giovanna d’ Arco”. Ook was hij Kajaphas in Joop van den Ende's Nederlandse versie van Jesus Christ Superstar.
In 2009 speelde hij 'Abendwind' in Lotte de Beer's hilarische versie van Offenbach's "Hauptling Abendwind" waarmee zij de Ton Lutzprijs voor beginnende theatermakers in de wacht sleepte.
In 2010 toerde Bas met Barokopera Amsterdam in de voorstelling ‘Purcell Gala’ en in "Het Sluwe Vosje" van Leoš Janáček bij Opera Animous. In de jubileumproductie "Ringetje" van het Muziektheater Amsterdam vertolkte hij de rollen Fasolt, Hunding en Gunther.

In de zomer van 2013 bereikte Bas in het ‘Artopera’ concours in de Opera van Frankfurt am Main de halve finale.