Anneleen Bijnen

Anneleen Bijnen

De Nederlandse mezzo Anneleen Bijnen studeerde aan het Rotterdams Conservatorium en behaalde daar het diploma Uitvoerend Musicus.

Tijdens haar opleiding richtte zij zich vooral op het concertrepertoire, en kon zij zich toeleggen op de liedkunst, en ruime ervaring opdoen in het oratoriumvak. Met haar warme én heldere stemgeluid heeft zij een omvangrijk repertoire opgebouwd, van Mahlers' Kindertotenlieder tot Von Weberns' Dehmel-liederen, van de Falla's Siete Canciones Populares tot Frans repertoire waaronder Chansons de Bilitis van Debussy. Onlangs is een cd van haar uitgekomen met Brahmsliederen, begeleid door pianist Maarten Hillenius.

Ook in het oratoriumvak heeft zij haar sporen verdiend met uitvoeringen van Passionen van Bach, Händels Messiah, missen van Mozart, Requiems van Verdi, Dvorak en Duruflé. Maar ook met een Achtste Symfonie van Mahler of hedendaagse werken als John Adams' Grand Pianola Music, met de bekende Nederlandse orkesten o.l.v. dirigenten als Jan Willem de Vriend en Henrik Schäfer. Na haar opleiding groeide haar interesse in en bekendheid met het fenomeen opera en kon zij haar theatrale kant kwijt op het toneel. Zij zong vele malen de rol van Cherubino in Nederland, België en Frankrijk en was zij te gast aan het Staatstheater Stuttgart als Nutrice in Monteverdi's L'incoronazione di Poppea in de regie van het duo Jossi Wieler en Sergio Morabito.

Bij de Nederlandse Opera is Anneleen Bijnen regelmatig te zien, bijvoorbeeld als Kate Pinkerton in Puccini's Madama Butterfly in de regie van Robert Wilson, gedirigeerd eerst door Edo de Waart en later door Jaap van Zweden. Verder was zij daar te horen in diverse rollen met dirigenten als Hartmut Haenchen (Die Frau ohne Schatten van Richard Strauss), Ed Spanjaard (Verdi's Rigoletto), en heeft zij gewerkt met diverse regisseurs als Pierre Audi (Ingrate in Monteverdi's Ballo delle Ingrate, met dirigent Christoph Rousset), Niklaus Lehnhof (Edelknabe in Wagners' Tannhäuser), en Moniek Wagemakers (Rigoletto).