Carina Vinke

altmezzo

Alt-mezzo Carina Vinke wordt geprezen om de opvallende donkere kwaliteit van haar stem en haar dramatische talent. Geboren in Nederland zingt ze vanaf haar negende levensjaar op grote schaal in eigen land als ook in het buitenland.

Carina Vinke heeft haar medewerking verleend aan radio- en televisie-uitzendingen in Nederland en het buitenland. Ze zingt opera, oratoria, liederen en hedendaagse muziek.

Als operazangeres heeft ze de titelrol in La Tragédie de Carmen van Peter Brook, de rol van Orfeo in Gluck’s Orfeo ed Euridice, Hermia in Brittens A Midsummer Night’s Dream, Zita in Puccini’s Gianni Schicchi, Bradamante in Händels Alcina, Fenena in Verdi’s Nabucco en Schwertleite in Wagners Die Walküre. Haar geënsceneerde optredens met het New European Ensemble van Pierrot Lunaire van Schönberg en de titelrol in Miss Donnithorne’s Maggot van Peter Maxwell Davies werden door het Duitse tijdschrift Ensemble geprezen als interpretaties van ‘wereldklasse’. Ze zong ook één van de Lehrbuben in Wagners Die Meistersinger von Nürnberg, een uitvoering met het Nederlands Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Jaap van Zweden.

Carina is een frequente uitvoerder van oratoria. Zo zong ze talrijke uitvoeringen van zowel de Mattheus Passion als de Johannes Passion van Bach, Verdi’s Requiem, A child of our Time van Tippet en daarnaast werken van Mozart, Händel, Haydn, Rossini, Dvořák en Mendelssohn. Samen met de Nederlandse Bachvereniging en dirigent Jos van Veldhoven tourde ze door Nederland met missen van Joseph en Michael Haydn.

Haar sterke affiniteit voor het werk van Gustav Mahler heeft geleid tot uitvoeringen van al zijn vocale werken op tal van gelegenheden. Hoogtepunten zijn o.a. de Tweede symfonie met het Europees Jeugdorkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy en de Derde Symfonie met het LaVerdi Orchestra o.l.v. van Xian Zhang. De derde symphonie van Mahler heeft zij ook uitgevoerd met het NJO (Nederlands Jeugdorkest ) o.l.v. Martin Sieghart. Ze zong tientallen uitvoeringen van Das Lied von der Erde met het LaVerdi Orchestra in Milaan, het NJO, het New European Ensemble, het ensemble Ludwig en Re–Orchestra onder leiding van dirigenten als Martin Sieghart, Xian Zhang, Ed Spanjaard, Christian Karlsen en Roberto Beltrán-Zavala. De Ruckert Lieder o.l.v Roberto Beltrán-Zavala. Naast uitvoeringen van Des Knaben Wunderhorn voor orkest, gaf Carina Vinke een recital met Maarten Koningsberger en pianist Kelvin Grout van het volledige werk in 2011 in de Dr. Anton Philipszaal te Den Haag.

Tot andere hoogtepunten in haar repertoire behoren Brahms Alto Rhapsody, Wagners Wesendonck-lieder, Respighi’s Il Tramonto, Hendrik Andriessens Miroir de Peine en de Negende Symfonie van Beethoven. Ze zong met veel van de Nederlandse toporkesten, waaronder het Residentie Orkest, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, het Radio Filharmonisch Orkest, Philharmonie Zuidnederland en het Nederlands Symphonieorkest.

Een heel arsenaal van de hedendaagse muziek heeft ze uitgevoerd met dirigent Christian Karlsen en het New European Ensemble. In 2010 voerden ze Hans Werner Henze’s Voices, als onderdeel van een speciale samenwerking met Amnesty International, uit. Dit project werd in 2012 herhaald in Stockholm en Göteborg. Andere hoogtepunten zijn de geënsceneerde double bill Moonstruck Intoxication en presentaties van zowel Schönbergs Serenade, Pierrot Lunaire en Pierre Boulez Le Marteau sans maître en Bruno Mantovani’s La morte meditata. Met het New European Ensemble zong Carina Vinke werken van Dallapiccola, Stravinsky en Weill evenals talrijke wereldpremières van componisten als Benjamin Staern en Djuro Zivkovic. Zij trad ook meerdere keren op tijdens de Gelderse Muziekzomer, Music Around (2010), Zwolle Chamber Opera Festival (2011) en Sound of Stockholm (2012).

Carina Vinke zong Boulez zijn Le Marteau sans maître met het ASKO|Schönberg Ensemble‘ tijdens het Holland Festival (beyond the score) in het Muziekgebouw aan ’t IJ,  Twice through the Heart van Turnage voerde ze uit met zowel het NJO als het Residentie Orkest met dirigenten Christian Karlsen en Hans Leenders.

In april 2013 bracht ze met pianiste Hanna Shybayeva haar eerste CD ‘Silent Echoes‘ uit, met werk van Schumann, Sibelius, Scriabin en Staern. Tijdens het Mahler/Strauss Symposium in Den Haag (2014) volgde Carina masterclasses bij Christa Ludwig. Carina Vinke volgde aan het Koninklijke Conservatorium van Brussel de ‘International Lied Masterclass’ van Udo Reinemann in 2009-2010.

Carina behaalde haar master aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (Prof. Jard van Nes) en studeerde aan De Nederlandse Opera Academie. De beroemde mezzo-sopraan Teresa Berganza coachte Carina gedurende de zomers van 2005 en 2006.

Neem contact op