Frank Dolphin Wong

Bariton

De Nederlandse bariton Frank Dolphin Wong studeerde klassieke zang  aan de conservatoria van Utrecht, Amsterdam en Den Haag, alwaar hij deel uitmaakte van de opera academie.Tegelijkertijd studeerde hij aan het “Conservatoire de Metz”, alwaar hij een 2-jarige cursus voor het Duitse lied afsloot met een “Premier Prix”.

Zijn debuut in Het Muziektheater te Amsterdam maakte Frank Dolphin Wong als solist in het Kurt Weill-Project o.a. Happy End, Lost in the stars en Berliner Requiem van het Nationaal Ballet, choreografie Krysztof Pastor, met het Nederlands Balletorkest o.l.v. Thierry Fischer.

Frank Dolphin Wong heeft zo’n 70 rollen op zijn naam staan bij verschillende gezelschappen in Europa.

Frank zong meerder malen in het Concertgebouw Amsterdam waar hij o.a. de Petit Messe Solennelle, het Requiem van Verdi en de Carmina Burana zong. Verder omvat zijn oratoriumrepertoire werken als de Requiems van Brahms, Fauré, Mozart en Dvořak, het Te Deum van Dvořak, The Messiah van Händel, Die Jahreszeiten en Die Schöpfung van Haydn, Messa di Gloria van Puccini en de Christus partij in de Mattheus– en Johannes Passion van Bach. Hij zong ook het Stabat Mater van Szymanowski en Requiem van Duruflé in de Philharmonie Keulen.

In kritieken wordt Frank vaak omschreven als een zanger met een warme, krachtige stem met een prachtig timbre en een geweldig acteer talent. In 2006 werd hij in de “Kritiker Umfrage’ door twee journalisten uitgeroepen tot beste ‘Nachwuchssänger’ (jong talent) van Nordrhein Westfalen voor zijn vertolking van Orest in Elektra van Strauss en werd hij in 2009 wederom verkozen als beste zanger van Nordrhein Westfalen. Ditmaal voor de vertolking van Stanley Kowalski in A streetcar named desire en voor de titelrol in Rigoletto.

Hij zong meerdere malen een zeer succesvolle Ping in Turandot aan de Nationale Opera in Warschau, een productie van de beroemde regisseur Mariusz Trelinski.

In 2015 zong hij in de Philharmonie Keulen de rol van Scarpia in Tosca.

Neem contact op