Hanneke de Wit

Sopraan

Hanneke de Wit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgde haar studie aan de Nieuwe Opera Academie.

Hanneke de Wit vertolkte diverse operarollen waaronder Euridice in Glucks Orfeo en Euridice met het orkest van het Oosten, Pamina in Mozarts Zauberflöte in de Amsterdamse Rai, Contessa in Mozarts Le Nozze di Figaro met het Gelders Orkest, Eerste Dame in Mozart’s Zauberflöte met het Combattimento Consort en Malvina in Marschners Der Vampyr tijdens het Grachtenfestival.

Bij de Reisopera zong zij de rollen van Grande Pretesse in Rameau’s Hippolyte et Aricie en Woglinde in de succesvolle productie Wagners Rheingold en Götterdämmerung o.l.v. Ed Spanjaard. Tijdens de afscheidsconcerten van Ed Spanjaard van het Limburgs Symfonie Orkest zong Hanneke Le Martyre van Debussy.

In 2007 maakte Hanneke de Wit haar debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest in Bruckners Derde mis in f-klein o.l.v. Philippe Herreweghe. Zij maakte tournees met het Requiem van Mozart met het Brabants Orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend en met Die Schöpfung van Haydn met het Orkest van de achttiende eeuw o.l.v. Frans Brüggen. Met dirigent Peter Dijkstra zong zij in de Zaterdag Matinee Bach’s Magnificat en de Mattheus Passion en met het Gelders Orkest zong zijn in 2012 de Wesendonck Lieder van Wagner met een choreografie van Introns o.l.v. Nicolai Alexeev.

In 2014 herneemt de Reisopera de geënsceneerde productie van Bach’s Johannes Passion van regisseur Dale Duesing, waarin Hanneke wederom de sopraanpartij zal zingen. Ook zingt zij Beethovens 9e Symfonie mer het Orkest van de Achttiende eeuw.

In 2004 won Hanneke de Wit de prestigieuze Christina Deutekom Opera Cncours. Tijdens het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch werd haar in 2006 de Caroline Kaart Prijs toegekend voor de beste Nederlandse zangeres.

Hanneke de Wit is Hoofdvakdocente aan het Prins Claus Conservatorium. Zij studeerde ook Duitse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Leiden.

Neem contact op