Hieke Meppelink

Sopraan

Hieke Meppelink zingt met passie oratoria en is dan ook een graag geziene soliste bij vele oratoriumkoren die Nederland rijk is.

In de loop der jaren heeft Hieke Meppelink een uitgebreid repertoire opgebouwd, variërend van de vroege barok t/m hedendaags repertoire. Uiteraard ontbreken daarbij de grote koorwerken niet, zoals de Elias, de Passionen en Cantates van Bach en de vele Händel oratoria.

Hieke Meppelink heeft inmiddels met vele gerenommeerde orkesten en ensembles gezongen. Zij was soliste bij het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen en maakte een tournee door Japan en Europa met o.a. de Hohe Messe van Bach. In 2011 zong zij een van de laatste concerten door Gustav Leonard, met een 5-tal Bachcantates in het Spaanse Cuenca. Daarnaast werkte zij met o.a. Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend en de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven.

Vanaf 2005 is Hieke Meppelink vaste sopraansoliste in het ensemble van Camerata Trajectina. Het ensemble geldt als de pleitbezorger voor Nederlandse muziek uit de Gouden Eeuw en brengt jaarlijks cd’s uit voor het label Globe. Zij was met dit ensemble o.a. te gast in het Early Music Festival Boston en maakte tournees door de VS, Zweden, Noorwegen, Hongarije, Kroatië en Marokko. Een project waarmee Camerata Trajecten furore maakte was de eerste opgevoerde Nederlandse opera Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck tijdens het Festival Oude Muziek. Hieke vertolkte de rol van Ceres. Daarnaast was zij Superbia in de voorstelling De Zeven Zonden van Jeroen Bosch en recent werd de opera Triomferende Min uitgevoerd. In augustus 2015 trad et ensemble wederom op in het Festival Oude Musiek op, ditmaal met Dowland in Holland. De gelijknamige CD ontving unaniem lovende recensies.

Naast haar podiumwerkzaamheden heeft Hieke haar beeldhouwatelier in Haarlem. Zij heeft een vast samenwerkingsverband met een aantal Nederlandse galeries en exposeert regelmatig. In de openbare ruimte is monumentaal werk van haar onthuld in de gemeente Enschede en Oegstgeest. Het behoeft geen betoog dat muziek een belangrijke rol speelt in haar beeldhouwkunst, het is voor haar een grote inspiratiebron. Een wederkerige inspiratie, want het beeldend vermogen nodigt vervolgens ook weer uit tot beeldend zingen. en zo zijn beide passies in evenwicht.

 

foto: Menno Veenendaal.

 

Neem contact op