Hugo Oliveira

Bariton

Hugo Oliveira is geboren in 1977 in Lissabon en begon op zijn zesde zijn muziekopleiding in het Gregoriaans Instituut van Lissabon.

Hugo Oliveira studeerde zang op de Hogeschool voor Muziek te Lissabon  bij Helena Pina Manique en Luís Madureiraen vervolgde zijn studie aan  het Koninklijk Conservatorium (Den Haag) bij Jill Feldman en Michael Chance.

Naast zijn specialisatie in Barok heeft Hugo zijn flexibiliteit als zanger beproeft met Klassiek/Romantisch en hedendaags repertoire. Hugo Oliveira maakte zijn debuut als solist in 1997 op uitnodiging van het Engelse Hilliard Ensemble met het stuk Passio door Arvo Pärt (Jesus). Hugo heeft o.a. samengewerkt het London Symphony Orchestra, het Gulbenkian Orkest, Les Concerts des Nations, Schönberg Ensemble, Düsseldorf Symfonie Orkest, Ebony Band, Remix Ensemble, etc.

Hij heeft gezongen in een aantal van de belangrijkste nationale en Europese zalen (Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, Barcelona) en verscheiddene festivals in landen als Spanje, Frankrijk, Engeland, Nederland, België en Duitsland. Voor wat betreft dirigenten heeft Hugo o.a. gewerkt onder leiding van Michel Corboz , Jordi Saval , Marcus Creed, Gennadi Rozhdestvensky, Laurence Cummings, Christina Pluhar, Stefan Asbury, Reinbert de Leeuw, François Xavier Roth, Martin Andrè, Pierre-André Valade , Werner Herbers, Nigel North en Richard Gwilt.

Van de vele uitgevoerde werken zijn dit enkele van de belangrijkste: Matthäus Passion, Johannes Passion, Marcus Passion en Weihnachts-Oratorium – J. S. Bach; Vespro della beata Vergine – C. Monteverdi; Invitatórios e Responsórios de Natal – Casanoves; Matthäus Passion – Schütz; Messiah, Nisi Dominus en Dixit Dominus – Händel; Christus en Lauda Sion – Mendelssohn-Bartholdy; Missa Nelson – Haydn; Requiem, Mis in c-groot, Krönungsmesse – W. A. Mozart; Requiem – Duruflé en Fauré; Requiem – Brahms, Petite Messe Solennelle – Rossini, Pulcinella van Igor Stravinsky; Die Legende von der Heiligen Elisabeth – Liszt, de Kindermis – J. Rutter en Jetzt immer Schnee – Gubaidulina. Tevens heeft hij als wereldpremiere de Cantata Verbum Caro – Nuno Corte-Real op zijn naam staan.

Op het gebied van opera heeft Hugo de volgende werken ten gehore gebracht: Le nozze di Figaro van Mozart, The Triumph of Time and Truth  (Time) – Händel, Venus en Adonis (Adónis) – John Blow, Les malheurs d’Orphée – D. Milhaud (Orphée), Melodias Estranhas – António Chagas Rosa (Damião de Góis) en de Madrigaal-komedie La barca di Venetia per Padova – A. Banchieri onder leiding van Gabriel Garrido.

Als mede oprichter van de Operastudio van Porto heeft hij deelgenomen aan producties als Joaz (Azaria en Jojada ) – Benedetto Marcello, L’Ivrogne Corrigé (Lucas) – Gluck, en Frankenstein! – Heinz-Karl Gruber (choreografie van Paulo Ribeiro).

In het kader van het project “Europese Barokacademie van Ambronay” (2004) heeft hij meegewerkt aan de opera Les Arts Florissants (La Discorde) van Marc-Antoine Charpentier geleid door Christophe Rousset.

Neem contact op