Margareth Beunders

contralto

Margareth Beunders studeerde solozang bij Annette de la Bije en Henk Smit, historische uitvoeringspraktijk bij countertenor Alfred Deller en dirigent Philippe Herreweghe; aanvullende studies  bij Aafje Heynis.

Haar carrière ging viraal na een Vara-matinee ,Purcell’s Dido and Aeneas, de Matthäus-Passion ,Brabants Orkest-Hein Jordans, en na het televisieprogramma Jonge mensen op het concertpodium.

In Israël trad Margareth op met het Jerusalem Symphony Orchestra, in de USA met het Pittsburgh Symphony Orchestra. In Frankrijk zong zij in concertreeksen in Caen, Tarbes en St. Sylvanès, in Italië in Bach’s Hohe Messe, in Wenen Bach’s Magnificat en Tippett’s A Child of our time, en in Nederland de première van Feel the spirit o.l.v. componist John Rutter. Tijdens een tiendelige tournee vertolkte ze Mahler’s Lied von der Erde, kamerorkestversie van Schönberg/Riehn, met het Fodor Kwintet en het Nieuw Nederlands Strijkkwartet o.l.v. Marien van Staalen.

Met haar authentieke altstem heeft Margareth een uiterst breed oratoriumrepertoire opgebouwd, en soleert ze vaak bij koren in Nederland, België, Frankrijk, Italië en Duitsland.

Margareth werkte in de afgelopen jaren met dirigenten van naam als Jean Fournet, Heinz Friessen, Richard Hickox, Hans van den Hombergh, Anton Kersjes, Jean-Claude Malgoir, Lev Markiz, Kenneth Montgomery, Libor Pesek, André Previn, David Porcelijn, John Rutter, Ed Spanjaard, André Vandernoot, Paul Valk, Hans Vonk, Edo de Waart, Andrew Wise en Charles de Wolff.

Ze beheerst een breed liedrepertoire van Barok tot Hedendaags. Menigmaal gaf ze een liedrecital in de Kleine Zaal ,Concertgebouw, Amsterdam en regelmatig is ze te horen tijdens radio-optredens.

In 2012 zong Margareth, begeleid door pianist Gilbert den Broeder, met groot succes een Tribute to Kathleen Ferrier t.g.v. het Centenary Year van de Britse contralto.

Sinds 2015 legt Margareth zich toe op het vertolken van kunstliederen in haar Twentse moedertaal. Echtgenoot Jan Wilbers componeerde honderdvijftig toonzettingen van poëzie van Twentse dichters als Cato Elderink, Toon Borghuis, Willem Wilmink, Henny Hamhuis en Theo Vossebeld. Het gloednieuwe liedrepertoire etaleert een breed scala aan stemmingen en emoties, en het borduurt voort op de liedkunst van geliefd klassieke liedcomponisten, zoals Margareth die de afgelopen veertig jaar over het voetlicht bracht. De waardering is groot, getuige de succesvolle reeks van negen theatervoorstellingen in de jaren 2015/2016.

Neem contact op