Matthijs Mesdag

Bariton

Matthijs Mesdag heeft een veelzijdige carrière als oratorium- en operazanger, die hem bracht naar Duitsland, België, Frankrijk, Finland, Engeland en Japan.

Na te zijn afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet  Honig, vervolgde Matthijs Mesdag zijn opleiding aan de ‘Britten Pears School for advanced musical studies’ in Aldeburgh (GB), bij Diane Forlano, Sarah Walker en Anthony Rolfe Johnson. Momenteel wordt hij gecoacht door David Pittman Jennings in Parijs.

In het oratoriumvak heeft hij inmiddels ruimschoots zijn sporen verdiend. Hij zong alle grote Bach-werken en vele Cantates, maar ook werken als de Elias en Paulus van Mendelssohn, A child of our time van Tippet of de Polni Mse van Martinu.

Tot de operarollen die hij uitvoerde behoren diverse wereld- of Nederlandse premières zoals: Hans in Een job van onze tijd van Wim de Ruiter, Avvocato in  Un re in ascolto van Luciano Berio, Zoroastre in ’Semiramis van André Cardinal Destouches en Oskar Leeflang in ’Die Fahrrad-standoper van Gustavo Trujillo. Hij maakte deel uit van opera-ensembles in Tun Dun’s opera Tea in Tokio en bij de Nederlandse Opera, ‘Die Soldaten van Bernd Aloïs Zimmerman en Raaff van Robin Raaff, beiden eveneens bij de Nederlandse Opera.

Hij maakt regelmatig deel uit van het ensemble ‘Music for awhile’  o.l.v. Margaret Faultless, waarmee hij in Wiltshire (GB) de rol van Aeneas vertolkte in Dido and Aeneas van Purcell. Ook trad hij op met ‘Il teatro musicale Amsterdam’ o.l.v. Frédérique Chauvet en ‘Ensemble 88’ o.l.v. René Gullikers.

Sinds de oprichting in 1992 maakt hij als ensemblezanger en solist deel uit van het ‘Amsterdam Baroque choir’ o.l.v. Ton Koopman. Met dit ensemble is hij op de CD te beluisteren als bassolist in Mozart’s Krönungsmesse en Vesperae Solennes de Confessore.

Sinds 1994 verzorgt hij liederenrecitals voor de ‘Vereniging van het Lied’ in samenwerking met de pianist Vaughan Schlepp.

Neem contact op