Wiard Witholt

Bariton

Wiard Witholt studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam bij de bariton David Wilson Johnson. Als ensemblelid was hij verbonden aan Opera Studio Nederland en aan het Atelier Lyrique van de Opéra National de Paris.

Masterclasses volgde hij bij o.a.: Jard van Nes, Brigitte Fassbaender, Robert Holl.

Wiard Witholt was één van de prijswinnaars van het Cristina Deutekom Concours in september 2006 en in juni 2007 was hij de Nederlandse vertegenwoordiger bij de BBC Cardiff Singer of the World.

Wiard Witholt vertolkte bas/bariton partijen in Bach’s Matthäus- en Johannes Passion en diens Weihnachtsoratorium, de baritonsolo in Brahms Ein Deutsches Requiem en de titelpartijen in Mendelssohns Paulus en Elias. Tot zijn repertoire  behoren verder Händels Messiah, Alexander’s Feast en Belshazzar, Mahlers Kindertotenlieder en Lieder eines fahrenden Gesellen, Rossinis Petite Messe Solennelle, en Tippetts A child of our time. Recent nam hij deel aan een gastoptreden met het Gulbenkan Orkest onder de leiding van de beroemde Frans dirigent Alain Altinoglu in de Parijse Opéra Comique, programma : La naissance de David de Sassoun van de Armeense componist Garbis Aprikian.

Tussen 2009 en 2014 was Wiard Witholt als solistverbonden aan het Anhaltisches Theater Dessau waar Wiard Witholt te horen was in rollen als Heerrufer in Lohengrin, Maximilian in Candide van Bernstein, Papageno in Die Zauberflöte, Pietro in La Muette de Portici van Auber (deze productie verscheen op CD op het Label CPO), Schaunard in La Bohème ,Eisenstein in Die Fledermaus, Silvio in Pagliacci, Ping in Turandot, Valentin in Faust van Gounod, Danilo in Lehárs Lustige Witwe, Belcore in Donizettis L’ Elisir d’Amore, Zurga in Bizets Pêcheurs de Perles en Mr X in Kálmáns Zirkusprinzessin.
Tussendoor vierde hij zijn debuut aan de Koninklijke Muntschouwburg als Berger in Pelléas en Mélisande, aan Opéra Royal de Wallonie als Conte Almaviva in Le Nozze di Figaro, aan de Opéra national du Rhin Straatsburg als Falke Fledermaus en aan het Teatro Real de Madrid als Frère Léon in St. François d’Assise van Olivier Messiaen.
Tijdens de zomer van 2014 zong hij Schemariah in Hiob, de onvoltooide opera naar de roman van Joseph Roth van componist Erich Zeisl. Jan Duzynski voltooide het werk dat in wereldpremiière ging in het kader van de “Festspiele Plus” (als deel van het Operafestival van de Bayerische Staatsoper Munchen). Eerder was Wiard Witholt er te horen als Smirnov in The Bear von William Walton, in een filmische evocatie van Axel Ranisch.
Meer recent verleende hij zijn medewerking aan Reimsreisje Alvaro naar Il Viaggio a Reims van Rossini, bij de Nationale Opera Amsterdam en werd hij door de Muntschouwburg uitgenodigd om de rol van Messager te zingen in de wereldcreatie van Penthesilea van de Franse componist Pascal Dusapin in de spraakmakende productie van Pierre Audi (regie) en Berlinde De Bruyckere (decor). De ontmoeting met de componist heeft ertoe geleid dat Wiard Witholt de mannelijke hoofdrol in diens Passion vertolkte in het kader van het Sydney Festival 2016. Voor deze partij werd hij genomineerd als ‚Best male performer in Opera’ bij de Helpmann Awards.
Onlangs was hij opnieuw te gast in Luik als Le Marquis d’Hérigny in Manon Lescaut van Auber naast de wereldberoemde sopraan Sumi Jo en als Der Kaiser in Der Kaiser von Atlantis van Viktor Ullmann in een productie van M31 in samenwerking met de Nationale Reisopera.

fotograf: Jakob Voges Webseite:https://jakob-voges.de

Neem contact op